klantentypes

We kennen heel veel verschillende manieren waarop we best onze klanten begroeten. Bekijk onderstaand filmpje om ook een inzicht te krijgen in hoe klanten ons als kapster soms zien. Het is aan jou om zelf zo niet te worden ;)


Klantentypes

Soorten

In het salon krijgen we drie verschillende type klant, waar men rekening moet mee houden.
De kapper zal hier een keuze maken in het benaderen van de klant.
Het advies en de consultatie zal anders gegeven moeten worden.
We bekijken hier drie verschillende types klanten:
  1. De klant die weet wat hij of zij wil
  2. De klant die niet weet wat hij of zij wil
  3. De klant die het advies van de kapper nodig heeft

De klant die wel weet wat hij/zij wil
Deze klant heeft uitgesproken ideeën over haar stijl, haarkleur en kapsel.
Ze zal de kapper duidelijk maken wat haar verwachtingen zijn.


Kenmerken: Draagt waarschijnlijk lange tijd hetzelfde kapsel.
Advies:
Neem de tijd en laat de klant haar verhaal doen en luister goed naar haar wens.
Herhaal de wens van de klant, door herformulerende vragen te stellen, wanneer ze de vragen met ja beantwoordt, kan je voortwerken.
Plaats de klant voor de spiegel en breng vooraf de haren in model.
Wanneer zij na de service tevreden is, dan heb je haar vertrouwen gewonnen.
Maak van dit moment gebruik om eventuele vrijblijvende suggesties te doen.
Spreek bv. over het product haartoevoegen: verlenging of volume vermeerderen met duo effecten.
Zij zal hier waarschijnlijk wel even over nadenken en bij een volgend bezoek je advies herinneren en het met jou bespreken.


De klant die niet weet wat hij/zij wil
Dit type van klant heeft absoluut geen enkel idee wat voor kapsel of haarkleur ze wil.
Zij zal het volledig aan de creativiteit van de kapper overlaten.
Kenmerken:
De klant zal om raad vragen.
Of laat de kapper volledig zijn zin doen.
Dit lijkt zeer gemakkelijk maar wees toch op uw hoede, zodat de klant niet voor verrassingen komt te staan.
Advies:
Stel open vragen.
Wanneer u reeds één of twee kapsels in uw hoofd heeft, neem eventueel het kapselboek erbij.
Vergeet vooral niet dat ook deze klant verwachtingen en wensen heeft, maar laat de klant vooral niet te veel zelf beslissen, hou de touwtjes in handen.
Plaats de klant voor de spiegel en breng vooraf de haren in model.
Durf te spreken over haartoevoegingen.
Geef de klant een suggestie om een combinatie van kleuren in het haar te brengen, aangepast aan haar persoonlijkheid.
Laat het fotoboek zien.
De klant hoeft er alleen maar mee in te stemmen en u kunt verder gaan met uw creatie.


De innerlijke hoedanigheden van de klant leren kennen is van groot belang voor de verkoop van producten, kapsels en technische diensten.
De typologie van de mens volledig bespreken zou ons te ver leiden. Men kan onmogelijk een klant in een vakje duwen, meestal zijn er positieve en negatieve punten aanwezig. Een of meer eigenaardigheden zullen soms domineren.


De onzekere klant
Hij schrikt terug om directe beslissingen te nemen.
Hij zal overal en altijd de raad van anderen zoeken.
Eens zijn vertrouwen gewonnen is het een trouwe klant.


De welwillende klant
Opgelet, niet denken dat je deze klant rond je vinger kunt draaien.
Geef goede info, want het is juist dit type dat gemakkelijk neen zal zeggen.


De klant die zich belangrijk voordoet
Veel mensen wanen zich belangrijk zonder het te zijn. Anderen zijn het werkelijk. De klant wil op die manier tonen wie hij of zij is.
Probeer te achterhalen wat hij of zij zo geweldig vindt aan zichzelf.
De verstandige kapper zal dan hierop ingaan en dit spelletje mee spelen, succes verzekerd!


De betweterige klant
Deze klant lijkt in vele opzichten op de klant die zich belangrijk voordoet.
Hij heeft meestal een minderwaardigheidsgevoel en compenseert dit op zakelijke wijze.
Hij staat altijd klaar om te argumenteren en aan te vallen.
Wees verstandig en luister goed en geef hem of haar op die manier de mogelijkheid alle aandacht voor zich op te eisen.


De sociale klant
Deze is vlot in de omgang en soms oppervlakkig, weet van alles wat maar wil geen diepgaande gesprekken.
Hij is in het algemeen een genieter en staat positief tegenover het leven.
Ga vooral niet te diep in op zijn of haar vragen. Hij zal je vlug uitvragen over je privéleven zonder dat je het beseft en dat moet je ten alle tijden vermijden.


De afstandelijke klant
Deze kan verlegen overkomen en reageert soms nauwelijks.
Hij is zeer gereserveerd, gesloten en duldt geen persoonlijke vragen.
Hij zal zeer zwijgzaam overkomen.
Let vooral op korte blikken om ontevredenheid te ontdekken.

Vragen die je moet beantwoorden: je plaatst het antwoord van de vragen in het antwoordkadertje met de nummer van de vragen erbij. 

  1. Welke indruk geeft de sociale klant?
  2. Hoe komt het dat hij geen "Nee" durft zeggen? 

Vragen die je moet beantwoorden:

3. Welke indruk geeft de dominante klant?

4. Hoe zou jij omgaan met deze klant in je salon? 

Vragen die je moet beantwoorden

5. Welke indruk geeft de impulsieve klant?

6. Hoe zou jij omgaan met dit type klant in je salon? 


Bekijk onderstaande video waarin er een type klant naar voren gebracht wordt. 


Met welke klanttype heb jij het persoonlijk het moeilijkste om mee om te gaan? Waarom denk je dat dit zo is?

Vul onderstaand kadertje in met je antwoord op de vraag. Start je bericht met je eigen naam zodat ik weet van wie het antwoord komt.

©2023 klantentypes KOSH haarverzorging
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin